آریزو ۵ یکی از محبوبترین سدانهای چینی بازار ایران است که بهدلیل طراحی جذاب، قیمت مناسب و موتور توربوشارژ خود، توجه زیادی را جلب کرده است. اما یکی از مشکلات رایجی که برخی مالکان با آن مواجه میشوند، ناک زدن موتور است. صدای تق تق یا کوبش فلزی (صدای بهم خوردن قاشق چنگال)از موتور خود شنیدهاید، این مقاله را تا انتها مطالعه کنید. در ادامه، دلایل اصلی ناک زدن آریزو ۵، علائم هشداردهنده و روشهای برطرف کردن آن را بررسی میکنیم.
ناک زدن موتور چیست؟
ناک (Knock) یا احتراق پیشرس (Pre-ignition) پدیدهای است که در آن، سوخت در سیلندر قبل از رسیدن زمان مناسب انفجار، بهصورت کنترلنشده مشتعل میشود(همان احتراق خود به خودی). این پدیده معمولاً با صدایی شبیه به کوبش فلز به گوش میرسد و در صورت تداوم، میتواند آسیبهای جدی به پیستون، سوپاپ و سرسیلندر وارد کند.
نشانههای ناک زدن در آریزو ۵
- صدای تقتق یا کوبش از داخل موتور هنگام شتابگیری، به خصوص در دور پایین موتور
- کاهش شتاب خودرو و افزایش مصرف سوخت به طور محسوس
- لرزش غیرعادی موتور مخصوصاً در دورهای بالا
- روشن شدن چراغ چک موتور در موارد شدید(نیازمند بررسی فوری توسط نمایندگی های معتبر)
دلایل ناک زدن آریزو ۵
کیفیت پایین بنزین
آریزو ۵ با موتور ۱.۵ لیتری توربوشارژ نیاز به بنزین با عدد اکتان بالا دارد. استفاده از بنزین معمولی (اکتان ۸۷ یا ۸۹) باعث افزایش احتمال ناک زدن میشود.
راهحل: استفاده از بنزین سوپر یا مکملهای افزایش اکتان اورجینال
خرابی سنسور ناک (Knock Sensor)
سنسور ناک مسئول تشخیص ارتعاشات ناشی از احتراق غیرعادی است. اگر این سنسور خراب باشد، ECU نمیتواند تنظیمات جرقه را اصلاح کند و پدیده ناک ادامه مییابد.
راهحل: بررسی و تعویض سنسور ناک توسط مکانیک متخصص.
کربنگیری داخل سیلندر
تشکیل رسوبات کربنی روی سوپاپها و محفظه احتراق باعث افزایش دمای داخل سیلندر و تسریع احتراق پیشرس میشود.
راهحل: استفاده از مکملهای شوینده سیستم سوخت یا انجام جرمگیری با دستگاه.
تنظیم نبودن زمان جرقهزنی (Ignition Timing)
اگر زمان جرقه نسبت به موقعیت پیستون تنظیم نباشد، ممکن است احتراق زودتر از موعد انجام شود و صدای ناک ایجاد شود.
راهحل: بررسی سیستم جرقهزنی، کوئلها و شمعها و تنظیم مجدد ECU.
فشار بیش از حد به موتور (Overboost)
در نسخه توربوشارژ آریزو ۵، افزایش فشار توربو بدون تنظیم مناسب ECU میتواند نسبت تراکم را بالا ببرد و باعث ناک شود.
راهحل: بررسی وضعیت توربو و اطمینان از عملکرد صحیح سوپاپهای فشار (Wastegate و BOV).
نقش ECU در پیشگیری از ناک
واحد کنترل موتور (ECU) در صورت سالم بودن سنسورها میتواند زمان جرقه و تزریق سوخت را بهگونهای تنظیم کند که از بروز ناک جلوگیری شود. اما اگر یک یا چند سنسور اطلاعات اشتباه بدهند، ECU دیگر نمیتواند موتور را بهدرستی کنترل کند.
ریمپ ECU و رفع مشکل ناک در تمامی خودرو های چری و KMC
برای رفع این ایراد ساده ترین و کم هزینه ترین راه ریمپ ای سی یو خودرو می باشد در این روش با تغییر میزان چندین مولفه در ECU از بروز دوباره این مشکل جلوگیری کرده، اما این کار باعث افت توان و شتاب خودرو میگردد.
این افت توان به هنگام حرکت در سربالایی ها و سنگین بودن خودرو محسوس تر می شود.
بهترین نوع سوخت برای آریزو ۵
برای کاهش احتمال ناک، توصیه میشود در آریزو ۵ از این ترکیب استفاده کنید:
بنزین سوپر با اکتان بالای ۹۵ (در صورت دسترسی)
در صورت استفاده از بنزین معمولی، استفاده از مکمل اکتانبوستر معتبر توصیه میشود.
ماهی یکبار از مکملهای تمیزکننده انژکتور و سوپاپ استفاده شود.
آیا ناک زدن آریزو ۵ خطرناک است؟
بله. در صورت بیتوجهی به این مشکل، ممکن است قطعات داخلی موتور مانند پیستونها، سوپاپها، یاتاقانها و حتی میللنگ آسیب جدی ببینند. هزینه تعمیر موتور در صورت آسیب بر اثر ناک بسیار زیاد خواهد بود، بنابر این توصیه می شود حتما از بنزین سوپر و در صورت نبود آن از اکتان بوستر و مکمل بنزین های استاندارد و اورجینال استفاده نمایید.
راهکارهای پیشگیری از ناک زدن آریزو ۵
نوع بنزین…استفاده از بنزین سوپر یا مکمل اکتان
وضعیت شمعها…بررسی و تعویض دورهای
سنسور ناک…چک کردن و تعویض در صورت نیاز
تمیزی موتور…جرمگیری محفظه احتراق و انژکتورها
فشار توربو…بررسی سلامت سیستم توربوشارژر
ECU…بررسی کدهای خطا با دیاگ
جمعبندی
ناک زدن در آریزو ۵ پدیدهای نگرانکننده اما قابل پیشگیری و رفع است. با رعایت مواردی مانند استفاده از سوخت مناسب، نگهداری منظم و مراجعه به تعمیرکار متخصص، میتوان بهراحتی از آسیبهای جدی موتور جلوگیری کرد. اگر صدای مشکوکی از موتور شنیدید، حتماً آن را جدی بگیرید و بهموقع اقدام کنید.