اکتان بوستر چیست؟|ساختار شیمیایی|کاربرد و نحوه استفاده|معرفی انواع برند

در این مقاله قصد داریم درباره ی اکتان بوستر (Octane Booster) به طور کامل بپردازیم . ابهاماتی درباره تاثیر اکتان بر عملکرد خودرو و افزایش شتاب آن وجود دارد،برخی از کارشناسان خودرو و همچنین مکانیک ها به عدم کارایی مکمل های سوخت معتقدند در ادامه به واکاوی این مهم و صحت و سقم آن میپردازیم.

 


تعریف اولیه اکتان و مفهوم عدد اکتان

اکتان چیست؟

اکتان یکی از هیدروکربن‌های زنجیره‌ای است که در سوخت بنزین وجود دارد. عدد اکتان نشان‌دهنده توانایی سوخت برای مقاومت در برابر احتراق خودبه‌خودی است. این مفهوم در واقع به توانایی کنترل احتراق درون موتور اشاره دارد.

 

عدد اکتان به زبان ساده

عدد اکتان معیاری است که کیفیت سوخت را در مقابله با ناک موتور اندازه‌گیری می‌کند. این شاخص نشان‌دهنده درصد ایزواکتان(ایزواکتان ترکیب مرجعی که عدد اکتان ۱۰۰ داردهیدروکربن و مقاوم در برابر احتراق خودبه‌خودی) در ترکیب سوخت است ، هپتان نیز ترکیب دیگری که عدد اکتان ۰ دارد و به‌راحتی دچار ناک می‌شود.

 

عدد اکتانقدرت موتور (HP)مصرف سوخت (L/100km)دمای موتور (°C)
872009.595
952308.085
1002507.580

 

 

تفاوت اساسی بین اکتان بوستر های موجود در بازار و کیفیتشان وجود دارد در حال حاضر که این مقاله نوشته می شود قیمت هر قوطی از 1 تا 15 دلار می باشد.

 

حال اینکه کدام اکتان برای موتور فایده و کدام ضرر ، بستگی به چند عامل اثر گذارد دارد،توصیه می شود در هنگام خرید این اقلام از فروشگاه های معتبر که دارای مجوز هستند صورت پذیرد،به طور کلی به چند دسته از صاحبان وسایل نقلیه خرید مکمل های سوخت توصیه می شود:

  1. برای خودروهای قدیمی و موتورهای کثیف، استفاده از مکمل‌ها به‌صورت دوره‌ای پیشنهاد می‌شود.
  2. خودرو های لوکس و دارای توربو شارژ که حساسیت بالایی به پایین بودن اکتان بنزین دارند.
  3. همچنین برای تمیز نمودن قطعات موتور و جلوگیری از یخ زدگی بنزین در شرایط آب و هوایی سرد.

 

مزایا:

  1. افزایش قدرت موتور.
  2. کاهش مصرف سوخت.
  3. جلوگیری از خرابی زودهنگام.
  4. افزایش چشمگیر شتاب و توان بخصوص در سربالایی ها
  5. کاهش آلایندگی حاصل از احتراق سوخت

 

معایب:

  1. استفاده بیش‌ازحد ممکن است باعث آسیب به قطعات داخلی شود.
  2. اکتان های فیک و غیر ارجینال می تواند باعث زنگ زدگی اجزای موتور و همچنین گرفتگی کاتالیزور گردد.
  3. افزایش آلایندگی در صورت استفاده از اکتان تقلبی

 

 

تاریخچه توسعه سوخت‌های با اکتان بالا

پیش از دهه ۱۹۲۰ : موتورهای اولیه خودروها از سوخت‌های ساده با عدد اکتان پایین استفاده می‌کردند.

در دهه ۱۹۲۰:اختراع موتورهای با تراکم بالا و نیاز به سوخت‌های با کیفیت تر (به دلیل حساسیت بیشتر) و همینطور شناسایی ناک موتور به‌عنوان چالش اصلی مهندسان.
دهه 1930و 1940: معرفی مواد افزودنی مثل تترااتیل سرب برای افزایش عدد اکتان و پیشرفت سریع تکنولوژی پالایشگاه‌های نفت برای تولید سوخت‌های باکیفیت.

 

پس از جنگ جهانی دوم

دهه 1950 و 1960: توسعه موتورهای قدرتمندتر در خودروهای لوکس و اسپرت نیاز به سوخت‌های با اکتان بالاتر را بیشتر کرد.

دهه 1970: حذف تدریجی سرب از سوخت به دلیل اثرات زیست‌محیطی.
تاریخچه در ایران:

شروع استفاده از اکتان بالا در دهه 70 و واردات لوکس و توسعه پالایشگاه‌های مدرن برای تولید سوخت مناسب خودروهای پیشرفته.

 

فرآیند تولید سوخت‌های با اکتان بالا

مراحل پالایش نفت خام:

1. تقطیر نفت خام:

تولید بنزین اولیه با اکتان پایین در مرحله اول.
2. بهینه‌سازی در پالایشگاه(ایزومریزاسیون) : تبدیل هیدروکربن‌های خطی به ایزومرهای شاخه‌دار برای افزایش عدد اکتان

2.1ریفرمینگ کاتالیستی: استفاده از کاتالیزورها برای تولید ترکیبات آروماتیک با عدد اکتان بالا.

3. افزودن مکمل‌های شیمیایی: موادی مانند MTBE و اتانول به بنزین اضافه می‌شوند.

 

ناک موتور و اثرات آن بر عملکرد خودرو

ناک چیست؟

ناک پدیده‌ای است که در اثر احتراق زودرس سوخت در سیلندر موتور رخ می‌دهد و با صداهای تق‌تق همراه است.

دلایل ناک موتور:

  • استفاده از سوخت با عدد اکتان نامناسب متاسفانه در حال حاظر در اکثر پمپ بنزین های استان تهران از بنزین یورو 4 و در استان ها و شهرستان های دیگر بنزین یورو 2 موجود می باشد.
  • تراکم بالای موتور
  • افزایش بیش‌ازحد دمای موتور


چگونه ناک به موتور آسیب می‌زند؟

خرابی پیستون‌ها و سیلندر: فشارهای ناگهانی می‌توانند قطعات داخلی موتور را تخریب کنند.

کاهش توان موتور: ناک باعث کاهش بهره‌وری احتراق می‌شود و باعث کاهش قدرت موتور بخصوص در سربالایی می شود.

افزایش آلایندگی: احتراق ناقص باعث تولید گازهای آلاینده بیشتر می‌شود که می تواند در اخذ معاینه فنی شمارا دچار مشکل کند.

 

انواع مکمل‌های سوخت:

  1. مکمل‌های حرفه‌ای برای خودروهای مسابقه‌ای.
  2. مکمل های مصرفی جهت استفاده در خودرو های سواری
  3. مکمل‌های تجاری برای استفاده روزمره.

 

عدد اکتان در کشورهای مختلف

اروپا: RON 95 و RON 98.

آمریکا: AKI 87، 89، 93.

آسیا: تفاوت در مناطق مختلف (RON 91 تا 98)

 

زمان طلایی استفاده از مکمل های سوخت(اکتان بوستر)

کارشناسان و تولیدکنندگان مکمل سوخت، زمان مناسب برای استفاده از اکتان را قبل از مراجعه به پمپ بنزین و سوختگیری می دانند ، دلیل این امر ترکیب شدن هر چه بهتر محتویات اکتان و بنزین می باشد.

 

راهکارهای آینده برای بهبود کیفیت سوخت

توسعه سوخت‌های مصنوعی: از منابع غیرنفتی با عدد اکتان بالا.

بیواتانول: جایگزینی مناسب برای بنزین.

موتورهای پیشرفته: طراحی موتورهایی که به عدد اکتان پایین حساسیت کمتری داشته باشند.

 

برند های معروف در زمینه تولید مکمل های سوخت(Octane Booster)

  • اکتان STP ساخت کشور انگلستان

  • اکتان Wynn's ساخت کشور بلژیک

  • اکتان MARSHAL ساخت کشور چین

  • اکتان PETROTEX ساخت کشور ایران تحت لیسانس آلمان

  • اکتان CASPIAN ساخت کشور ایران

 

نتیجه گیری : مکمل های سوخت را میتوان همان بنزین سوپر نامید ، البته با قیمتی گزاف.توصیه ی وبسایت نوین صنعت برای شما عزیزان استفاده از مکمل های اصلی و مرغوب می باشد.جهت خرید اکتان می توانید با شماره 09128438810-09912532715 تماس حاصل فرمایید.

۵
از ۵
۴ مشارکت کننده
جواد محمدی گفت:
مقاله مفیدی بود اگه اکتان ارجینال استفاده بشه برای موتور خیلی خوبه به شرط پیدا کردن ارجینالش
    مدیریت گفت:
    بله کاملا صحیح میفرمایید.
مهدی شکوهی گفت:
برای 206 لازم هست که تو باک اکتان بریزم؟شنیدم که به کاتالیزور اگزوز آسیب مبزنه
    مدیریت گفت:
    خودروی 206 به بنزین بی کیفیت حساسیت کمی داره،اما استفاده از اکتان باکیفیت برای موتور پیشنهاد میشه.
سهیل گفت:
جامع و مفید بود.
سبد خرید

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش